Miks on vaja analüüsida propagandaplakateid?
- Propagandaplakatid peegeldavad konkreetse ajastu ideoloogiat. Neid analüüsides saame paremini mõista möödunud aegade poliitilist ja sotsiaalset konteksti.
- Saame tuvastada erinevaid tehnikaid ja meetodeid, mida kasutatakse massiteadvuse manipuleerimiseks.
- Propagandaplakatid peegeldavad nende loojate väärtusi ja eesmärke. Plakatite uurimine aitab mõista, milliseid ideid prooviti auditooriumile peale suruda.
- Propagandaplakatite analüüs võib aidata mõista emotsioone ja võimalikke reaktsioone, mida need inimestes minevikus esile kutsusid, samuti nende potentsiaalset mõju ühiskonnale tervikuna.
Nõukogude Liidu propagandaplakat 1951. Au Stalinile, kommunismi suurele arhitektile!
Kuidas analüüsida propagandaplakateid?
- Visuaalse vormi hinnang.
Hinda värvide kasutamist (värvidel on oma sümboolika, näiteks punane – kirg ja/või oht, sinine – usaldus ja stabiilsus jne), fonte, pilte ja kompositsiooni (mõned elemendid on esiplaanil, fookuses või vastupidi, vähendatud). Kuidas need elemendid emotsionaalse tausta loovad ja plakati põhisõnumit toetavad?
- Sisu ja sõnumi hinnang.
Tuvasta plakati peamised teemad ja ideed (kutsub patriotismile, demoniseerib vaenlast, kutsub üles toetama, teha oma valiku jne)? Kuidas edendatakse ideoloogiaid, väärtusi või uskumusi piltide, keelekasutuse ja muude sümbolite kaudu?
- Ajaloolise konteksti hinnang.
Millised poliitilised, sotsiaalsed ja kultuurilised sündmused ja väljakutsed mõjutasid plakati loomist? Kuidas see plakati stiili ja sisu mõjutas?
- Emotsionaalse mõju vaatajale hinnang.
Määra plakati sihtrühm ja milline mõju sel võiks olla publikule. Milliseid emotsioone ja tunge plakat võiks vaatajates tekitada? Kui tõhus see oli, kas avalik arvamus ja inimeste käitumine muutusid?
- Kriitiline analüüs ja refleksioon.
Milliseid järeldusi saab teha selle kohta, kuidas propaganda mõjutab ühiskonda ja üksikisiku arvamusi? Milliseid õppetunde saab siit võtta, kui me räägime kaasaegsest maailmast ja massiteadvuse manipuleerimisest, too näiteid?
Siin on mõned tüüpilsed propagandameetodid plakatikunstis
Lihtsustamine.
Propagandaplakatid lihtsustavad sageli keerulised küsimused selgeteks valikuteks, kas Poolt või Vastu.
Nõukogude plakat aastast 1962.
Maailma rahvad ootavad!
Üldine ja täielik DESARMEMINE range rahvusvahelise kontrolli all
Kunstnik V. Govorkov
Demoniseerimine või dehumaniseerimine.
Vaenlase kujutamine kurja, alainimese või loomana.
Kunstnik Harry R. Hoppsi poolt USA armee jaoks loodud Esimese maailmasõja plakat “Hävita see hullumeelne metsaline”. Saksamaa on kujutatud hullunud gorillana, kes kannab verist nui ja naise loid keha, seismas Ameerika kaldal.
Meeskonna ja ühise eesmärgi osaks olemise tähtsus.
Inimeste julgustamine ühinema ühise eesmärgi nimel, sest “kõik teised juba teevad seda”.
See 1935. aasta Hitlerjugendei reklaamiv plakat ütleb: „Noored teenivad füürerit! Kõik kümneaastased ühinevad Hitlerjugendiga.”
Populistlikud ja värvikad üldistused.
Ebamäärase ja positiivse keelekasutus tugevate emotsioonide esilekutsumiseks ilma konkreetseid tõendeid esitamata.
Nõukogude plakat aastast 1957.
“Neil on küllust ainult rikaste jaoks, aga meie püüdleme külluse poole kõigi jaoks”.
“Umbes 20 miljonil ameeriklasel ei ole vahendeid, et osta rohkem kui üks liiter piima kuus ja tarbida rohkem kui 6 kg liha aastas.”
Autoriteetne arvamus.
Lugupeetud tegelaste või tavaliste inimeste toetus sõnumile usaldusväärsuse suurendamiseks.
“Nii et mingem julgelt edasi mööda kommunismi poole viivat teed!” Leonid Brežnev
Õpetajale abiks! Kuidas läbi viia plakatianalüüsi tundi (5 sammu)
Samm 1. Vali analüüsiks üks plakat. Parim on plakat, mis peegeldab (tahtlikult või tahtmatult) hästi teatud arvamust, ideoloogiat või perspektiivi.
Samm 2. Jaga plakatit ja töölehti (individuaalselt või rühmas). Esita koopia, näita ekraanil või jaga linki. Palu õpilastel objekti hoolikalt uurida ja pöörata tähelepanu detailidele (kompositsioon, värvid, inimeste ja/või esemete asend jne). Palu õpilastel pilti lühidalt töölehel kirjeldada.
Samm 3. Uuri, kas on küsimusi või kommentaare. Enne, kui klass alustab kirjalikku plakatianalüüsi, küsi, kas õpilased tahavad midagi lisaks teada saada. Võta aega, et arutleda laiema ajaloolise konteksti üle.
Samm 4. Iseseisev töö rühmades või individuaalselt. Täidetud töölehed võivad olla kas tunnisisese suulise vastamise abivahendiks või kohustuslikuks kirjalikuks ülesandeks.
Samm 5. Analüüsijärgne arutelu. Õpilased loevad oma vastused ette, teised saavad lisada kommentaare. Õpetaja peab olema valmis andma oma tõlgenduse ning toetama vajadusel oma seisukohta, viidates plakati konkreetsetele elementidele.
Järgnevalt pakume ühe võimaliku plakatianalüüsi töölehe. Vajadusel saab seda välja printida ja kasutada õppematerjalina klassiruumis.
Ole inimene! Loe artiklid ja vaata video ka!
Ivar Sakk külastas näitust „Ole inimene! Plakateid Nõukogude Eesti eluolust“ ja võrdleb meie tänast ühiskonda nõukogude omaga. Kuidas võimud kasutasid tollaseid plakateid riikliku ideoloogia tööriistana ja mis tehnikaid tulid praegu selle asemele? Loe edasi.
Kas nõukogude naine oli vaba, millest ja milleks ta lõpuks vabastati? Ave Taavet on sooritanud põneva katse sotsialistlikke plakatite analüüsis ühe konkreetse teema näitel. Loe edasi.
Lauri Frei mitte väga pikk, kuid asjalik katse pakkuda ülevaade Nõukogude propagandaplakati kunsti evolutsioonist. Loe edasi.