Tehisaru hariduses

Kui me räägime generatiivse tehisintellekti (AI) kasutamisest koolides, siis tavaliselt on selle probleemi lahendamiseks kolm erinevat lähenemist, mis on lühidalt kokku võttes järgmised:

  • Keelame! See tähendab, et hakkame kasutama AI tuvastamiseks programme ja karistame neid õpilasi, kes kasutavad kooliülesannete tegemiseks tehisarulahendusi. Või loome ülesandeid, mida generatiivsed AI-programmid ei suuda teha, või näiteks, et õpilased teevad kõik kirjalikud või loomingulised tööd õpetaja range järelvalve all (absurd, eks ole?).
  • Võib, kuid ainult konkreetsete eesmärkidega. Õpetajad peaksid näitama ja seletama, mis juhtudel on võimalik kasutada AI-d (nt meilisõnumite kirjutamiseks või ideede genereerimiseks (brainstorming)), ja millistes olukordades neid ei tohi kasutada (nt generatiivse AI kasutamine essees).
  • Võib kasutada piiranguteta. Kuid loomulikult eeldusel, et õpilased peavad märkima, kus täpselt nad kasutasid generatiivset tehisintellekti, ja vastutama selle loodud sisu, sealhulgas ka teabe kontrollimise eest.

Mõtle iga lähenemisviisi võimalikele + / – .

Kuidas saaksid ise oma õppetöös kasutada generatiivset tehisintellekti? Milliseid tööristu või programme kasutaksid?

Probleemi mõistmiseks kuula ühe optimisti ja ühe skeptiku arvamust:


Progressi ei peata. Igaühele oma isiklik mentor!

(+) Selles TED-esitluses räägib kuulsaima veebiakadeemia asutaja Sal Khan positiivsest mõjust, mida generatiivne AI võib koolidele ja õppimisele avaldada?


Ärgem unustagem riske! Räägib “AI ristiisa”.

(-) Kuula ka lühikest intervjuud Geoffrey Hintoniga aka The Godfather of AI. Hetkel ta on generatiivse AI arengu üks peamisi skeptikuid ja hoiatab maailma sellega kaasnevate riskide eest.


AI in action. Milline ajaline kokkuhoid!

2023. aasta kevadel Prantsusmaal töötati välja NOLEJ AI tööriist. See muudab mõne minutiga staatilise materjali (video-, audio- või kirjutatud tekst)  interaktiivseks õppematerjaliks (interaktiivsed videod, quizzid, mängud, mõistekaardid jne).

Otsustasime sellega tutvuda (saidi kolm esimest õppematerjali saab teha tasuta) ja laadisime üles Youtubest ühe ingliskeelse video, mis räägib tuvastamisest Internetis generatiivse AI abil loodud pilte. Vähem kui kahe minutiga me saime järgmise tulemuse. Tavaliselt selle tulemuse saavutamiseks õpetajad kulutavad tunde oma tööajast. Nüüd õpetajad või õpilased saavad igast videost või tekstist valmistada kvaliteetset õppematerjali vaid mõne minutiga.


Vaata ka üksikasjalikku reportaaži valdkonna ekspertide kommentaaridega Aktuaalses Kaameras (algus 15:26) esimestest juhtumitest, kus õpilased kasutasid salaja generatiivset tehisintellekti. Päev 28.08.2023. Ja see lugu alles algab, ootame põnevusega jätku.