Kuidas klassis planeerida ettenägematu olukorda.
Arutelud klassiruumis aktuaalsetel või vastuolulistel teemadel toimivad kõige paremini, kui nii õpetajatel kui ka õpilastel on aega nende teemadega eelnevalt tutvuda. Samas võivad tekkida ootamatud ja olulised sündmused, mis vajavad kohest tähelepanu, sest kõik soovivad jagada oma mõtteid ja tundeid. Eriti siis, kui need sündmused on destabiliseerivad, hirmutavad ja segavad keskendumist muudele tegevustele. Sellistel puhkudel on mõistlik edasi lükata kavandatud õppetöö, et arutada toimunut, aidata õpilastel seda mõtestada, jagada oma reaktsioone või esitada küsimusi.
Enne erakorraliste uudiste klassis arutamist tuleks esmalt hinnata oma reaktsioone, pädevust ja kujundada selge seisukoht. Lisaks on soovitatav pidada nõu kolleegidega, et vältida olukorda, kus õpilased peavad samal teemal mitu korda arutlema.
Erakorraliste uudiste näited
Veel mõned näited:
— «Tallinna lennujaamas toimus terrorismirünnak».
— «Tallinna ja Helsingi liinil uppus parvlaev MyStar»
— «Tallinna tabas ulatuslik elektrikatkestus. Rikke põhjust uuritakse.»
Kuidas esitada ja arutada erakorralist uudist klassis
Alusta uudise jagamisest ühest või isegi parem kui mitmest uudisteallikast, et anda ülevaade sellest, mis on praeguseks teada. Selgita, miks pead seda erakorralist sündmust piisavalt oluliseks, et muuta tavapärast õppetöö rutiini ja miks on oluline aega maha võtta, et anda õpilastele võimalus klassis seda teemat arutada.
Küsimused edasiseks aruteluks:
- Kuidas tunned end praegu sellele uudisele mõeldes?
- Kas see sündmus võib Sind või Sinu lähedasi kuidagi mõjutada ja kui jah, siis kuidas?
- Kas Sul on selle sündmuse kohta küsimusi, millele õpetaja või kooli juhtkond saaks vastata?
- Kas on midagi, mida soovid, et Su õpetaja sellest teaks?
Mõtle, kuidas see sündmus võib edasi areneda. Mõned õpilased võib olla soovivad sellest väljaspool tundi või pärast tundi rääkida. Kas tasub naasta tulevastel tundidel selle arutelu juurde, et anda sündmuse kohta rohkem teavet.
Erakorraliste uudiste analüüsi vorm “Mõistus, Süda, Süüme”
Uudiste ja muude teemade arutamiseks võid kasutada meetodit Mõistus, Süda, Süüme. Selle strateegia esimesel tasemel hindavad õpilased saadud teavet. Teine tase hõlmab õpilase emotsionaalse kaasatuse hindamist ning kolmas on analüüsi ja refleksiooni tase. Seda strateegiat võib kujutada kolmnurgana, mis peegeldab sotsiaal-emotsionaalse õppimise, ühiskonnaõpetuse ja akadeemilise aine sünteesi.
See meetod on välja töötatud “Head, Heart, Conscience” haridusstrateegia põhjal